رواية ملاكي الحارس (كاملة جميع الفصول) بقلم توتا ابراهيم

رواية ملاكي الحارس (كاملة جميع الفصول) بقلم توتا ابراهيم

رواية ملاكي الحارس (كاملة جميع الفصول) بقلم توتا ابراهيم 

 


روايه/مــلاكي الحارس


*part 1*


محمد(بغضب)... اسمعي زي ما بقولك 


... وانا قولت مش هروح 


محمد... هو انتي مفكره نفسك قاعده فين يعني في بيت أبوكي 


... بس انت عمي 







محمد(بعصبيه)... بصي يا شروق احنا كتبنا الكتاب وخلاص انتي في زمته 


*شروق فتاه جميله وبسيطه تبلغ من العمر22 وهي فتاه محجبه عيونها باللون البني الغامق جسمها ليس بثمين ولا بنحيف ليست بقصيره ولا بطويله وتملك من الجمال ما لم تمتلكه أحد من أولاد عمها.. يتيمه وتعيش مع عمها . 


شروق... ازاي ومن غير موافقتي


محمد...هو بمزاجك 


شروق..دا كبير اووي مش شايفه ترضي يكون متجوز نسرين بنتك 


محمد...اهووو انتي قولتي اهوو بنتي مش بنت أخويا   


شروق... فعلاً محدش مكان الأب 


محمد... قصدك ايه 


شروق(بقرف)... ولا حاجه يا يا عمي أنا أطيق أعيش مع واحد قد أبويا ولا أعيش معاك لحظه 


نسرين(بشماته)... طيب يلا يا ختي اللي قد أبوكي واقف مستني بره إلحقيه 


شروق... ربنا يسامحكم 


وخرجت من البيت. 


كان رجل في السبعينات لكن لا يظهر علي ملامح وجهه هذا. 


كامل... أهلا 


شروق(بقرف)... وسهلا


كامل... احم طب هو حد مش هيجي يسلم عليكي قبل ما تمشي 


شروق(بحزن)... للأسف مفيش 


كامل(بحنيه)... طب بصي سيبي شنطه الهدوم اللي انتي جايباها دي 


شروق... هلبس ايه يعني 


كامل... هجيبلك أنا أحلي هدوم 


شروق... سبحان الله ايه السبب للحنيه دي 


كامل... باين عليكي لسانك طويل شويه 


شروق... دا مش شويه دا علي الأخر يا عمو 


كامل... عمو 






شروق... أه عمر اوومال مفكر ايه 


كامل(بضحك)... يا بنتي دا انا باين عليا اني صغير خالص 


شروق... باين بقي 


كامل... سيبي الشنطه يلا واركبي العربيه 


شروق... امري لله 


وركبت السياره في الخلف وجوارها كامل 


كامل... يلا إطلع يا أحمد


أحمد... أمرك يا فندم 


وضعت رأسها علي النافذه ونظرت الي الطريق وهي حزينه وكيف لها ان تعيش مع رجل أكبر من الرحوم والدها وأنها لم تري جزء من السعاده بعد وفاة والديها. وكل ذلك بسبب عمها الذي عاشت معه أسوء أيام حياتها ولا تدري أستكون حياتها مع هذا المسن حزينه ام سعيده. 


وصلوا الي أحد الأماكن الفخمه ووقفت السياره أمام أحد القصور الذي لا يقال عنها جميله بل يقال عنها أكثر من هذا الجمال 


شروق(بإنبهار)... ما شاء الله 


كامل... عجبتك 


شروق... جميله 


كامل... دا بيتك للأبد الي ان تموتي بعد الشر يعني 


شروق(بتفكير).. مش عارفه حاسه بحاجه غريبه كدا 


كامل... يا أحمد خلي البودي جارد يدخلوا بقي وكل واحد في موقعه 


أحمد... حاضر يا فندم 


كامل... أتفضلي يا بنتي 







شروق(بتفكير)...بنتي. هو في ايه يا جدعان هو هيقول بنتي ولا مراتي ولا ايه بالظبط 


ودخلا القصر وانبهرت من جمال الحديقه الواسعه للغايه ومن الزهور والأشجار 

دخلا القصر من الداخل وكان واسعاً للغايه مزغرف بأفخم وأرق الزغرفه وكان هذا القصر كتله من الجمال. 


ولاء(بشر)... أهلا يا عمي 


كامل... اهلا يا ولاء 


نسمه... هي دي بقي 


كامل... اه هي 


سماح(أم ولاء ونسمه)... مش قد كدا يعني بس ماشيه 


*ولاء بنت مغروره ومتكبره تبلغ من العمر 24 ولا تحب أحد الا نفسها وتحب المصلحه لها وتريد ان تملك كل ثروه عمها الكبيره تلك ليست ببيضاء ولا تمتلك من الجمال الا القليل وتضع الكثير من مساحيق التجميل لتبدو أكتر جاذبيه وجمال. 


*سماح إمرأه تبلغ من العمر 60 لا تعيش في هذا القصر الواسع الا انت تخطط المصائب لـ كامل و...  ولا تريد سوي أن تحصل أيضاً علي هذه الممتلكات. 


*نسمه فهي لا تفعل شيء الا بأمر من أمها وأختها ولا تثق بنفسها. 


كامل... تعالي يلا يا شروق 


ولاء... تروحوا فين بس يا عمي خلينا نتعرف عليها حتي 


شروق(لنفسها)... لا حول ولا قوه الا بالله يا ثقيله 


سماح... ايه يا كامل بيه هتخبي البنت مننا ولا ايه 


كامل... لا مش الأقصد بس يعني الوقت متأخر وزمانها عايزه تنام ولا حاجه 


سماح... لا متخفش هي مش عايزه 


شروق... لا يا طنط عايزه 


كامل.. طيب يلا 







وصعدت معه الي إحدي الغرف 


نسمه... باين عليها مش سهله 


سماح... اممم واضح 


ولاء... بس مستحيل أسيبها ليه دا بتاعي انا 


سماح... اسكتي اما نشوف حل للمصيبه دي 


في الأعلي 


كامل... بصي يا بنتي 


شروق... مش عارفه انت ليه بتقولي يا بنتي 


كامل(بضحك)... ما هو عشان انتي قد عيالي 


شروق... لما انا قد عيالك متجوز واحده قد عيالك ليه 


كامل(بزهول)... متجوزك انتي 


شروق... بص يا عمو انا مش بحب الكلام كتير 


كامل... انتي فاهمه غلط خالص انا مش مجوزك انتي مرات ابني 


شروق... مرات ابنك اللي هو ازاي

 

كامل.... لحظه 


ودخل الي البلكونه وجاء بـ....  


يتبع


                             الفصل الثاني من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×